Traktorová poradna

Navrhneme Vám řešení a doporučíme vhodný model traktoru i příslušenství nejdéle do dvou dnů, obvykle během několika hodin.

KIOTI - líbivá šelma mezi komunální technikou


Starosta obce Maleč, Ing Karel Musílek (vlevo), obchodní zástupce Ing. Petr Sodomka (vpravo) a řidič Miroslav Kudrnka za volantem malotraktoru CK22HST

Celoroční „pracant“

Obec Maleč, která se rozkládá na úpatí Železných hor, pořídila techniku od žďárské pobočky společnosti P&L před dvěma lety. Konkrétně jde o malotraktor KIOTI CK22HST, doplněný sklápěcím vlekem, sněhovou radlicí, rozmetadlem posypu a neseným mulčovačem Peruzzo KOALA. Jak již výčet příslušenství napovídá, technika má v obci celoroční využití, což potvrzuje i pan starosta, Ing Karel Musílek. Dle jeho slov vše funguje perfektně a jsou s malotraktorem moc spokojení. Důvodů, proč výběrové řízení na nové technické vybavení vyhrála právě značka KIOTI, bylo vícero. Především velmi příznivý poměr výkon/cena, ale i další bonusy, například hydraulické čerpadlo či hydrostatická převodovka, která umožňuje efektivní přenos síly. Změna rychlosti je ovládána jediným pedálem, bez nutnosti řazení a sešlápnutí spojky. Obsluha má tak volné ruce a může pohodlně ovládat přídavná zařízení. Jak pan starosta doplňuje, malotraktoru KIOTI „nahrály“ i kompaktní rozměry, díky kterým nemá problém pohybovat se a pracovat na chodnících, jenž jsou v Malči poměrně úzké. Velkou výhodou je i flexibilní umístění rotačního zametacího kartáče, který je možné připojit jak dopředu, tak i na zadní část malotraktoru. V obci jsou poměrně rozsáhlé zatravněné plochy, na jejichž údržbu je využíván klasický zemědělský traktor. Přesto se ale „jeho menší kolega“ KIOTI po celý rok nezastaví. Počínaje na jaře zametáním a úklidem chodníků, sečením a mulčováním porostů, přes odvoz trávy, listí a jiných materiálů až po prohrnování sněhu a posyp v zimě. Koneckonců, i brzy ráno, začátkem března, kdy jsem do obce Maleč zavítala společně s obchodním zástupcem P&L, Ing. Petrem Sodomkou, jsme zastihli „oranžovou šelmu“ v plném pracovním nasazení. Zdatně „asistovala“ při úpravě stromů podél veřejné komunikace. Řidič stroje, pan Miroslav Kudrnka, si nemůže malotraktor vynachválit. Snadná obsluha, tichý motor, minimální vibrace, tempomat, mechanicky odpružená sedačka, … to vše činí práci daleko příjemnější. Jak pan starosta Musílek v žertu dodává, nezbytným příslušenstvím ke staré technice, jenž využívali před pořízením KIOTI, byla dřevěná tyč, kterou musel vždy v zimě „odšťouchat“ obsluhu přimrzlou ke stroji. Je to, samozřejmě, nadsazené rčení, nicméně, poměrně trefně vyjadřuje rozdíl v uživatelském komfortu, který nastal právě s nákupem nové techniky. Velkou předností je i vysoká spolehlivost malotraktoru. Za celé dva roky, v podstatě nepřetržitého provozu, prý řešili na stroji jen jeden drobný „zádrhel“, který se však díky perfektnímu servisu podařilo v podstatě okamžitě vyřešit. I to je, nepochybně, velmi pozitivní a důležitý aspekt, neboť špičkový servis, který je u firmy P&L samozřejmostí, je zárukou, že pořízená technika bude sloužit spolehlivě a dlouhodobě. Inženýr Sodomka přitakává a doplňuje: „Kioti je jeden z mála specialistů na výrobu malotraktorů. Jeho obliba stoupá nejen celosvětově, ale i v rámci ČR. Jen za rok 2013 se jich prodalo téměř devadesát.“ Právě typ CK22HST je velmi oblíbený pro své všestranné využití. Vertikální vodou chlazený čtyřtaktní diesel disponuje výkonem 22 koní a náhonem 4WD. Je vhodný nejen pro komunální a technické služby, ale ocení jej i zahradníci, sadaři, stavebníci či údržbáři sportovních ploch. Ve všech těchto činnostech odvede KIOTI prvotřídní službu. Koneckonců, když jsem obec Maleč opouštěla a projížděla přitom podél čistých chodníků a upravených ploch, nebylo pochyb, že zde si vybrali správně…


V obci Maleč chtějí mít čisto a upraveno – proto vsadili na KIOTI

V areálu výrobny krmiv se „pase“ 26 koní…

To, že možnosti využití malotraktorů KIOTI rozhodně nejsou omezeny jen na údržbu obecních ploch, dokládá i další spokojený zákazník. Výrobna krmných směsí VKS Pohledští Dvořáci a.s. využívá mulčovací speciál KIOTI již druhým rokem. Součástí areálu míchárny je i poměrně rozlehlá travnatá plocha, která je částečně osázená ovocnými stromy. Vyřešit náležitou péči o tento pozemek tedy bylo trochu „oříškem“, který však hravě rozlouskl traktor KIOTI sub-kompakt CS2610 s mezinápravovým sečením a speciální mulčovací sadou. Jak vysvětluje vedoucí lisovny, Ing. Josef Maršík, měli na úpravu pozemku několik specifických požadavků, kterým nejlépe vyhověl právě zmíněný malotraktor. Jednak už to, že část plochy tvoří sad a efektivní práce s běžnou větší technikou zde v podstatě není reálná. Malotraktor je však díky mezinápravové sekačce velmi flexibilní, „dosáhne“ prakticky všude a nezůstávají tak nedosekaná místa. Také nechtěli řešit, kam s posekanou trávou, která obvykle po sekačkách zůstává jako bioodpad. Mulčovací funkce však tento problém hravě odstranila. Pro traktor KIOTI rozhodla také skutečnost, že má pohon na všechna čtyři kola. Snadno tak zvládne pohyb po pozemku, který je poměrně členitý. Definitivní rozhodnutí pro koupi padlo po té, co zástupci ze žďárské pobočky P&L ochotně přijeli a předvedli stroj „v akci“ přímo v areálu VKS. Pak už - dle pana inženýra - nebyl důvod váhat. Při mé návštěvě výrobny krmných směsí, jsem traktor přistihla „odpočívat“ v garáži. Jak inženýr Maršík osvětluje, využívají techniku zatím jen na sekání a mulčování porostu – čili pouze přes vegetační období. Do budoucna by však rádi dokoupili i rozmetadlo posypu a efektivně tak vytížili malotraktor i přes zimu - k údržbě komunikačních cest v areálu. Se strojem jsou nadmíru spokojeni. Funguje spolehlivě, je silný, výkonný a přitom se snadno ovládá. V závislosti na rychlosti růstu vegetace – stačí „přejet“ pozemek zhruba každé dva týdny. Ve spojení s nízkou spotřebou paliva jde tedy o velmi efektivní způsob údržby porostu. Pro obsluhu je navíc práce velmi komfortní, malotraktor má osvětlenou přístrojovou desku, posilovač řízení a dvojitý pedál HST, který umožňuje rychlý a snadný pohyb vpřed a vzad s plynulým rozjezdem, zrychlením či zpomalením. Pedál má navíc minimalizovaný odpor, takže ani při dlouhých a opakujících se činnostech nedochází k únavě řidiče. Když uvážíme, že pod aerodynamickou kapotou se skrývá motor o výkonu 26 koní, jde nepochybně o nejpohodlnější způsob, jak takové „spřežení“ hravě zvládnout. Na rozdíl od živých „pracovních sil“ se tento vodou chlazený dieselový „tříválec“ může „pochlubit“ hydraulikou s maximálním průtokem 24,6 l /min (1./2. okruh) a zvedací kapacitou 675 kg. Je tak předurčen k širokému uplatnění v komunální sféře i při práci v zahradnictví. Co k tomu dodat? Snad jen, že díky technice KIOTI, mají v areálu VKS Pohledští Dvořáci vskutku „pohledně“.


Ing. Josef Maršík nedá na KIOTI CS2610 dopustit

Ing. Petra Zejdová, Ph.D.
Foto autorka

Název jihokorejské značky jistě není psovitou šelmou inspirován pouze náhodně. Kojot je mrštný a poměrně zdatný lovec, na kratší vzdálenost dokáže vyvinout rychlost až 50 km/hod. Zároveň je to velmi inteligentní tvor a dokáže se přizpůsobit i ne zcela ideálním podmínkám. S nadsázkou by se dalo říci „energie a výkonnost v elegantním provedení“. A přesně taková je i technika KIOTI. Pro malotraktory je typická vysoká spolehlivost a přitom nízká spotřeba a snadná obsluha. A to vše v líbivém designu. Žádný div, že od roku 1986, kdy pronikla firma na americký trh, zaznamenává prudký rozmach a stala se lídrem v oblasti výroby kompaktních traktorů. Také v ČR je technika KIOTI stále oblíbenější a mezi zájemci vyhledávanější. Kladné reference spokojených zákazníků tedy rozhodně nejsou žádnou výjimkou…